Zoeken in deze blog

zaterdag 8 mei 2010

Reflectie – Onderzoeksvragen en leervragen

Oxfam-Solidariteit. Een andere wereld. We staan erop!


Reflectie – Onderzoeksvragen en leervragen


1. Wat is Fair Trade/Oxfam concreet? Van waar komen zijn? Wat is hun opzet?

 2. Hoe kan Fair trade armoede bestrijden? Wat bieden zij precies aan? Hoe wordt er geholpen?

 3. Welke invloed heeft Fair Trade op armoede binnen een gezin? Heeft dit een positief effect?

 4. Hoe staat het onderwijs tegenover Fair trade? Hoe denken wij hierover? (Vrienden, politiek, gezin)

 5. Kan iedereen terecht in Oxfamwinkels? Waarom? Staat Fair trade open voor iedereen?

 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 De voorbije maanden heb ik mij voor dit vak RZL ontzettend gefocust op deze vijf belangrijke onderzoeksvragen. Vanuit verschillende leervragen wou ik te weten komen hoe Oxfam en armoede concreet in onze wereld gezien wordt. En hoofdzakelijk hoe dit bestreden kon worden. Waaraan werkt Oxfam om dit toch in zo positieve banen te leiden? Via verschillende invalshoeken ging ik op uitstap en onderzoek naar de antwoorden hierop. Ik probeerde mij te verdiepen in de theoretische aspecten van dit thema. Toch was dit niet altijd even gemakkelijk. Je wordt steeds beïnvloed door verschillende referentiekaders. Hierdoor ligt je eigen visie soms even overhoop omdat de mening van de ervaringswereld soms het heel anders bekijkt.
Via het opzoekwerk op internet en informatieve boeken ben ik toch steeds een stapje verder geraakt. Door keer op keer te reflecteren over mijn eigen ervaringswereld. Ik heb interesse gekregen voor het levensbeschouwelijke dat achter dit thema schuilt. Elkaar steunen, helpen, zodat niemand uit onze maatschappij valt.
Anniek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten