Zoeken in deze blog

donderdag 20 mei 2010

KLASSE voor leraren TIJDSCHRIFT - Oproep naar alle kleuteronderwijzers...

Beste leraar,

Geef de derde wereld een kans!

Dit luidt de wereldorganisatie OXFAM aan de maatschappij. Ze hebben hulp nodig! De steun van de samenleving dient om de derde wereld een nieuwe kans te geven. OXFAM- wereldwinkels is een democratische vrijwilligersbeweging die door haar strijd voor een rechtvaardige wereldhandel opkomt, voor ieders recht op een menswaardig leven. Maar die kunnen ze niet alleen verhelpen. Ze willen door eerlijke handel te drijven, de organisatie en marktpositie van handspartners versterken. En die handelspartners zijn producenten, voornamelijk uit het Zuiden. Zij willen dus de Vlaamse bevolking aanzetten tot een groter engagement in de strijd voor een rechtvaardige wereldhandel. Hierdoor kunnen zij druk uitoefenen op het politieke en economische beleid.

Men vraagt dus actief mee te werken aan deze problematiek! Maar los van het feit dat consumenten hier op ingaan. Is het ook belangrijk dat het onderwijs hier ook zijn richting in krijgt. Dat wilt zeggen dat men de slagkracht blijvend moet blijven vergroten in alle soorten van klassen in een school. We kunnen jonge kinderen al motiveren om deze nodige hulpmiddelen te ondersteunen.

Kortom: "Help de wereld om de hoek!"


Oxfam

Via allerlei onderzoeksvragen ben ik op zoek gegaan naar de diepere en specifieke inhoud omtrent het gebeuren van OXFAM. Door stil te staan bij enkele onderzoeksvragen, leer je jou concreet verdiepen in deze problematiek. En ik heb ondervonden dat dit uiterst belangrijk is. Waarom? Wereldwinkels en zulke organisaties worden nog te weinig  positief bevestigd in onze maatschappij. Onze samenleving is wel op de hoogte van wat deze organisaties doen.  Maar ze worden nog te weinig door openstaande ogen bekeken.

De mensen staan de dag van vandaag nog niet altijd stil wat Oxfam echt wel wilt bereiken met geldinzamelingen en dergelijke. Dat is jammer. Want kijk nu zelf. Er zijn bijvoorbeeld heel wat vrijwilligers in onze klein landje die zich inzetten voor de organisatie van Oxfam. In de winkels, campagnes, maar ook diegenen die op straat het volk willen aansporen om zich tot Oxfam te richten. Als je een heel namiddag deze mensen opvolgt die in een grote stad de aandacht willen trekken, valt er maar één ding op. Weinig geluk! Niet veel mensen schenken meer aandacht dat dit probleem. Ze zullen het wel herkennen, maar daar stopt het.

Doordat de verscheidenheid ivm met OXFAM - FAIRTRADE niet gemakkelijk blijkt, mogen we één aspect niet vergeten. Er zijn ook mensen die overtuigd zijn dat ze een goed doel willen steunen. Eender wel doel. Als ze maar het gevoel hebben dat ze iemand hebben kunnen steunen. Niet iedereen kan opkomen voor heel wat mensen zich hiervoor willen openstellen, maar dat ze gewoon dat extra duwtje in de rug nodig hebben.
 Onderwijs

Als leerkracht is het belangrijk om hier af en toe bij stil te leren staan. Dit omdat men van zo jongs af aan al deze leeftijdcategorie op de hoogte mag brengen van een organisatie die mensen helpen. De kinderen van tegenwoordig komen al in een wereld terecht die bestaat uit zoveel soorten van invalshoeken. Jonge kinderen zien en horen van alles en nog wat. Ook zij moeten begeleidt worden door hun kleuteronderwijzer wat wij kunnen doen om mensen die ongelukkig zijn te steunen. Hoe jonger men is, hoe sneller met geconfronteerd wordt met deze problemtaiek en hoe sneller kinderen zich betrokken voelen tot dit probleem. Want kleuters identificeren zich ontzettend met het feit als ze weten dat andere kleuters in die landen niet leven gelijk hen. Zij zijn arm en hebben niet veel. Kleuters moeten geconfronteerd worden met dit stukje van de maatschappij. Ze moeten leren aanvoelen welke waarden en normen dat bij hen vormt.

Via heel wat middelen kan het onderwijs ook hier aandacht aan schenken. Zij kunnen eerst en voor de organisatie steunen door bepaalde OXFAM producten aan te schaffen. Deze zijn zeer kwalitatief en hoofdzakelijk eerlijk en heerlijk. Een andere gulden middenweg is ervoor zorgen dat je samen met je school bepaalde festiviteiten organiseert. Dit kan zijn tot het verkopen van schoolattributen, uitstap naar de Oxfam winkel, kledij inzameling,... Er bestaan wel duizend manieren om OXFAM op school in het middenpunt te zetten.

Als kleuteronderwijzer moet je dus zeker als leerkracht van jonge kinderen, heel wat organisaties op de voorgrond durven plaatsen. Ik richt me dan niet alleen naar OXFAM, maar ook ARMOEDE, ZIEKTEN, WERELDRAMPEN,... Eén goed doel steunen wilt zeggen- "ik help vandaag één persoon". Dat gevoel van verbondenheid moeten kinderen leren ontwikkelen in een school. Zodat ze later beter en meer beseffen wat dit allemaal kan veranderen aan de wereld.

Besluit:
Voor dit onderzoek kende ik Oxfam al. Ik had er  al van gehoord, maar daar bleef het bij. Ik maakte gebruik van hun producten op bepaalde festiviteiten, organisaties,...! Maar nooit heb ik persoonlijk zelf het initiatief genomen om een wereldwinkel binnen te stappen. Niet stil te staan dat men ook in het onderwijs naast de acties ook aandacht aan deze problematiek moet steken. Sinds ik mij via de leervragen, concreet heb verdiept in dit probleem, ben ik eerder open gaan staan hiervoor. D.w.z. dat ik een ontzettend breed interesse heb gevormd voor deze organisatie. Ook durf ik stilstaan bij acties die zij willen ondernemen. In hun wereldwinkel hebben wij ook al meer aangekocht. De kwalitatiefe producten zijn echter een echte cent waard! Aanraders ondersteunen een flinke steun aan de boeren in de derde wereld. Een mededeling die de kleuteronderwzijers en algemane leraars moeten meenemen in hun achterhoofd richting de klas.

Een zeer leerrijk onderzoekswerk waarbij ik een zeer gunstig achtergrond aan overhou. De koffer was leeg in het begin, maar ik neem hem later vol mee richting de kleuterklas!




Anniek Cornelissen
Student aan de Katholieke Hogeschool Leuven - Heverlee - Kleuteronderwijs -



Geen opmerkingen:

Een reactie posten