Zoeken in deze blog

woensdag 21 april 2010

5. Kan iedereen terecht in Oxfamwinkels? Waarom? Staat Fair trade open voor iedereen?

5. Kan iedereen terecht in Oxfamwinkels? Waarom? Staat Fair trade open voor iedereen?

Kan iedereen terecht in Oxfamwinkels?
Jawel; iedereen kan terecht bij Oxfamwinkels. Dit gaat van scholen, tot gezinnen, tot fabrieken, winkels,...enzovoort. De Oxfamwinkels hebben een uitgebreid assortiment van goederen die ze verkopen. Persoonlijk kocht ik enkel eens iets aan bij een steunmoment van een actie. Sinds ik voor RZL mijn oog expliciet hebben open getrokken voor Oxfam. Durf ik wel eens als ik met mama in de winkel ben, in de Delhaize een aantal Oxfam producten aan te komen. Dat gaat van fruitsap tot nootjes. Ook op kot staat er wekelijs een product van Oxfam.

Iedereen vraagt zich nu eigenlijk wel af, waarom kan iedereen terecht bij Oxfam? Wel, eigenlijk is dat heel simpel. De organisatie trekt er twee voordelen uit.
1. Zij verkopen goederen aan een goedkope prijs. Het volk dat niet in armoede leeft, koopt af en toe een product aan. Oxfam winkels krijgen een geldbedrag binnen waarop zij verder kunnen werken.
EN
2. Zij helpen armoede bestrijden in arme gezinnen. Warme of koude gezinnen die hulp nodig hebben van iemand. Sommige zelfs tot aan de grens van hongersnood. Oxfam helpt hen!

Opmerking:

Vandaag zag ik alweer op straat enkele jobstudenten en werkende, de voorbijgangers zien tegenhouden. Ook ik kon even niet verder. Ze vroegen mij of ik interesse had in...en de rest had ik niet meer gehoord. Ik was gehaast.  Ik zag wel dat die jongeman een t shirt droeg van OXFAM zoekt hulp. De eerstvolgende keer als ik ze tegenkom ga ik hen de kans geven om hun zegje te doen.

We lopen hen altijd voorbij zonder één keer misschien stil te staan wat zij precies willen bereiken. Ze willen niet zomaar de mensen naar hun toe lokken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten