Zoeken in deze blog

woensdag 21 april 2010

4. Hoe staat het onderwijs tegenover Fair trade? Hoe denken wij hierover? (Vrienden, politiek, gezin)

4. Hoe staat het onderwijs tegenover Fair trade? Hoe denken wij hierover? (Vrienden, politiek, gezin)

'Iedereen heeft recht op onderwijs'. Dit is vastgelegd in verschillende internationale verklaringen die regeringen wereldwijd hebben ondertekend. Daarmee beloofden zij dit recht voor al hun burgers te garanderen. Onderwijs is ook een middel om economische en sociale ontwikkeling in een land te bevorderen. Elk jaar dat een kind naar school gaat stijgt zijn of haar latere inkomen met gemiddeld 10 procent.

Nog steeds gaan 75 miljoen kinderen niet naar school, al is er op dit punt de afgelopen jaren verbetering geboekt. De meeste van deze kinderen wonen in landen ten zuiden van de Sahara en in Zuid-Aziƫ. Met steun aan lokale ontwikkelingsprojecten, lobby en internationale campagnes wil Oxfam Novib bereiken dat meer kinderen in ontwikkelingslanden goed basisonderwijs krijgen. En dat volwassenen zich kunnen scholen om hun levensstandaard te verbeteren.

Oxfam Novib steunt partnerorganisaties die onderwijs bieden waar lokale overheden in gebreke blijven. Tegelijkertijd spreken Oxfam Novib en de partnerorganisaties deze overheden aan op hun verantwoordelijkheid voor onderwijs. Oxfam Novib richt zich steeds meer op de kwaliteit van het onderwijs. De vernieuwende onderwijsmethoden die onze partnerorganisaties ontwikkelen, dienen vaak als voorbeeld voor regeringen. In veel landen werkt de regering dan ook graag samen met de partnerorganisaties van Oxfam Novib.

Oxfam Novib doet mee aan de Global Campaign for Education (GCE) en steunt die ook met geld. De GCE is een netwerk van onderwijsorganisaties, vakbonden en organisaties voor kinderrechten uit meer dan honderd landen. Doel is regeringen aan hun afspraken te houden. Oxfam Novib ondersteunt in een groot aantal landen de nationale GCE-coalities, bijvoorbeeld in Mali, Burkina Faso en Bangladesh.
 
•In 2009 gaan Oxfam Novib en Education International door met het project 'Educators For All', met als doel meer leerkrachten en beter onderwijs in ontwikkelingslanden. Voor Peru, Uganda en Mali wordt in 2009 een plan van aanpak geschreven.


•Een groot gedeelte van de kinderen die niet naar school gaan, woont in landen waar conflicten of rampen geregeld voorkomen. In 2009 zal Oxfam Novib meer doen voor deze kinderen. In 2008 is een verkennend onderzoek gehouden naar de financiering van onderwijs in fragiele staten. Tijdens het debat in de Tweede Kamer over de begroting voor ontwikkelingssamenwerking vroeg Oxfam Novib aandacht hiervoor.
 
 
Het onderwijs in ons land geeft dus positieve aandacht aan Ofxam. Zoveel mogelijke scholen proberen steun te geven aan acties als: artsen zonder grenzen, damiaanactie, rode kruis, Oxfam,... Verenigingen die dringend hulp nodig hebben. Omdat het onderwijs de steun ontzettend aanmoedigd in scholen, dat zie je aan het feit dat er binnen de school nog allemaal acties worden georganiseerd. Zo nam het VTI HASSELT de beslissing om de feestschoenen aan te trekken en een jeugdfestival te organiseren. De opbrengst ging rechtstreeks naar Oxfam Wereldwinkels.
 
Persoonlijk zou ik als leerkracht  hier zeker en vast aandacht aan besteden. Niet alleen aan het geven van geld aan deze acties. Maar hier ook in de kleuter- lager school een week rond werken. De jonge kinderen bijleren wat Oxfam precies doet voor diegene die het moeilijk hebben.
 
In mijn gezin zijn wij allemaal ook zeer tevreden over de inzet van Oxfam. Mijn papa, directeur van de Vrije Basisschool te As, krijgt vaak uitnodigingen van de Oxfam winkel te Maasmechelen. Deze organisatie wilt ook kinderen op bezoek laten komen. Hen kennis leren maken met Oxfam. Hij heeft met leerkrachten erover gesproken en sedert dit als het eerste jaar, trekken twee klassen van het vtweede en derde leerjaar op bezoek naar de Oxfam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten