Zoeken in deze blog

maandag 29 maart 2010

Zaterdag 27 maart - Op pad met Myriam, vrijwilliger te Oxfam Maasmechelen

Begin maart maakte ik een afspraak met Myriam J. Zij werkt als vrijwilliger mee aan het project van Oxfam.
Hun opzet is om mensen die in armoede verkeren, toch te helpen, door hen een warme maaltijd wekelijks aan te bieden.

Myriam werkt samen met acht andere vrijwilligers (waarbij opvalt - vrouwlijke vrijwilligers). Samen begeleiden zij deze gezinnen in een extra ruimte achteraan de winkel. Dit is een soort van eetzaal waar de gezinnen of alleenstaanden 'samen onder mekaar' kunnen eten en nakletsen.

Myriam vertelde mij dat zij als vrijwilliger het heel belangrijk vindt om zulke mensen een stapje verder te helpen. Al is dit om eens rustig met hen te babbelen, bij hen aan tafel te gaan zitten,...

Ze kent de gezinnen heel goed. Ze weet waar ze vandaan komen en is heel open met hen. De mensen vertrouwen haar ook. Op afstand volg ik hoe ze zich gedraagt naar deze mensen toe. Ze zegt me ook dat ze deze mensen als haar vrienden ziet. Ze is blij dat ze hen één keer per week kan ontmoeten. Hen helpen geeft haar een goed gevoel. Het is een teken van liefde- liefde om samen iets te delen met andere mensen. Verschillende soorten van mensen die je eignelijk niet kent, maar waar je op een duur van tijd toch een open gevoel voor maakt. Het zijn ook mensen; maar verkeren in een moeilijke positie; toch verdienen ze evenveel rechtvaardigheid en vriendschap van anderen.

Myriam spreekt vol positieve moed  over haar extra bijwerkje iedere zaterdagavond. Het geeft haar een beter gevoel om deze mensen te helpen.

Besluit:
Persoonlijk ben ik verschoten van de sfeer die er hing. Vooraleer ik de ruimte binnenkwam had ik mij er iets heel anders van voorgesteld. Mensen die elkaar niet kennen en enkel zouden komen om te eten. Maar ik had het mis. Ze zaten daar niet alleen. Neen. Samen omringd door andere mensen en vrijwilligers. Een feest op zich! Samenzijn en met elkaar vriendschap en liefde delen. Deze cohesie heerste er en kon je sterk waarnemen. Ik ben aangenaam verrast, maar zeer tevreden dat ik dit met eigen woorden heb kunnen meevolgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten